Nanovýroba v přírodovědném vzdělávání

Autoři

  • Z. Hájková Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie, Praha | Fyzikální ústav Akademie věd České republiky, Praha
  • P. Šmejkal Univerzita Karlova v Praze, Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie, Praha

Klíčová slova:

nanotechnologie, nanočástice, nanovýroba, nanoauto, top-down, bottom-up, výukové demonstrace, výukové experimenty

Abstrakt

Nanoparticles and nanostructures can be fabricated by numerous methods. These methods are usually divided into "top-down" and "bottom-up" approaches. In this contribution, two simple demonstrations of the construction of a "nanocar" are presented. Both demonstrations are based on macroscopic analogies with LEGO bricks or sugar crystals (that represent atoms or molecules) and are suitable for secondary science education.

Stahování

Publikováno

15.09.2014

Jak citovat

Hájková, Z., & Šmejkal, P. (2014). Nanovýroba v přírodovědném vzdělávání. Chemické Listy, 108(9), 892–896. Získáno z http://blog.chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/article/view/471

Číslo

Sekce

Články